LocalBiz מאמרים

איך להתעשר ?

תאריך מאמר : 5/20/2012 2:56:27 PM

האם יש לך כישרון לעשות כסף ? האם את יכולה להיות מיליונר/ית ?

*המאמר נכתב בלשון נקבה אך הוא מיועד לשני המינים.

אז קודם כל בואו נסכים שמיליונר/ית  היא יזמת -בין אם היא יזמת בעלת עסקיים  פרטיים ובין אם היא יזמת (שכירה )  בחברה הנמצאת בבעלות אחרת.בכל מקרה כדי להיות מיליונרית  צריך ליזום.אז השאלה –האם יש לך פוטנציאל להיות עשירה מאוד נגזרת משאלות בסיסיות יותר כמו :האם יזמים נולדים או לומדים להיות יזמים ? האם "עשיית כסף " זהו כישרון מולד או נרכש ? האם יש משהו משותף לכל האנשים המצליחים במונחים של כסף  ?

מיהו הטיפוס היזמי ? מי הן הנשים או הגברים שהפכו לנשות עסקים מצליחות ?

כיצד הן תירגמו את היכולות והכישרונות שלהן לכסף ? מה אנחנו יכולות ללמוד מהן ?

יש כל מיני בתי גידול ליזמים או יזמות :

אפשרות אחת :יזמת  נולדת במשפחה שמאפשרת יזמות.טיפוסיים יזמים גדלים בד"כ בתוך משפחה שבה  לפחות אחד ההורים היה יזם .מבחינה זאת השאלה של מולד או נרכש  איננה רלוונטית.

זה היינו הך.

במקרה הזה הטיפוס היזמי ינק את הכישרון היזמי עם חלב אימו.זה מה שהוא ראה ושמע בבית –עסקים,מסחר ,עצמאות ,תחרות ,עליות וירידות וזה מה שהוא יודע.זו היתה חלק מהתרבות הארגונית שבה הטיפוס היזמי  גדל.

אפשרות שנייה היא שהיזמת   גדלה  בתוך תנאי חיים שבה היא נאלצה ליזום  כבר בילדות המוקדמת על מנת לשרוד. זוהי אותה ילדה  שמכרה  לחברות  שלה  בכיתה כל מיני מוצרים (כמו שרשרות חרוזים ) שהיא זיהתה  שחברותיה צריכות .היא מתלהבת בשלב מוקדם מאוד  מהרווח הכספי שעשתה במו ידיה והיא גאה להביא זאת להורים.לכן קורה  פעמים רבות שדווקא ילדים שנולדים עם כפית של זהב מתקשים להגדיל את ההון המשפחתי והדור השני ליזמים עשוי דווקא להיות פחות מוצלח מהדור הראשון.

אז האם אפשר להצביע על רשימה של תכונות ושל אפיונים שיעזרו לנו לנבא האם

את  יכולה להיות יזמת ? או מה הסיכויים שלך  להצליח בעסקים עצמאיים ?

ועוד יותר מכך האם את יכולה לעשות כסף גדול ?

אם את מחפשת תעודת ביטוח להצלחה סביר להניח שאת אינך יזמת.ולכן הרשימה הזאת לא תסייע בידך.כי אין שום מחקר בעולם שיכול לתת לנו תעודת ביטוח להצלחה ואין שום ערובה להצלחה .האמת היא שיש מעט מאוד תכונות משותפות לאנשים מצליחים.יש רפרטואר של תכונות שכאשר הם משתלבות יחד בתוך אישיות אחת הן יכולות לגרום להצלחתו.

אם נבדוק התנהגות של אנשים שהצליחו בגדול (במונחים של עשיית כסף שכן הצלחה לאו דווקא נמדדת בכסף )נמצא שאלו  הם בד"כ טיפוסים מהמרים מטבעם .הם לוקחים  סיכונים ורואים סיכויים במקום שאחרים רואים סיכונים.יש להם "מזל " קרי היכולת לזהות הזדמנויות במקום שאחרים לא רואים אותם.

עשירות  בפוטנציה הן  חולמות  בגדול :כשהן  מתארות  לאחרים את העתיד לקרות הן  נראות הזויות  משהו למסתכל מן הצד .הם מאמינות גדולות  שהחלום שלהן בר ביצוע ויש  להן  חזון: הן  בעלות  דמיון  והכישרון עוצמתי ביותר שלהן  הוא היכולת לחלום בהקשר העסקי –הן  רואות  למרחוק .זהו הכישרון שמכונה גם יצירתיות .

זוהי אותה יכולת להרגיש בעננים רק מעצם החלום על משהו רחוק שכרגע נראה פנטסטי ואפילו בלתי ניתן להשגה לאנשים  אחרים .הדמיון הוא המקום שבו היזמת  יוצרת  את עסק החלומות שלה.

כמו שאינשטיין כתב :"דימיון חשוב יותר מידע".הדמיון הוא המקום שבו מתחיל כל הישג יוצא מגדר הרגיל.לדמיון אין מגבלות,הוא אין סופי והוא חופשי .לכאורה כל אחד יכול לדמיין אבל דה פקטו רק מעט אנשים ניחנו ביכולת לחלום בצורה חופשית ויצירתית כשהשמים הם הגבול מבחינתם.יש להם יכולת ויזואליזציה יוצאת מן הכלל והם מסוגלים לשכנע אחרים בחלום שלהם ולהשפיע על אחרים להצטרף אליהם.הטיפוסים המצליחים  מקרינים על סביבתם מנהיגות .אנשים הולכים אחריהם מכוח אישיותם ומכוח יכולתם לחולל רגשות באחרים.נשים מצליחות  מקרינות  הילה של הצלחה גם כאשר הן  מחוסרות י משאבים וכל מה שיש להו  הוא רק חלום גדול ורחוק טווח .

תכונה נוספת שיש לאנשים בעלי פוטנציאל להיעשות מיליונר הוא יכולת ההתמדה גם במצבים קשים שנראים לרוב האנשים הנורמאליים כמצבים בלתי אפשריים.יש הרבה יזמים שרצים מעניין לעניין שכן הם כל הזמן מזהים הזדמנויות חדשות לעשות כסף .וכאן יש להבחין בין היזם שיישאר תמיד בעל עסק קטן (גם אם הוא עסק מצליח הוא עדין עסק קטן ) לבין היזם בעל הכישרון לגדול ולהצליח בגדול.ההבדל הוא יכולת המיקוד וההתמדה.החוכמה היא לזהות את ההזדמנות לפני כולם,להקדים את כולם ולהתמיד גם כאשר המצב קשה.זה מה שאפיין את וולט דיסני שהקדים את זמנו וזה מה שקרה לסטף ורטהיימר .

מיליונר בפוטנציה הוא אדם בעל גמישות מחשבתית :כשמשהו לא עובד הוא לא מרים ידיים

ולא מתאהב בפרדיגמה שלו כי אם משנה כיוון ,משנה פרשנות ,זורם עם המציאות במקום להתנגד למציאות.הוא יודע בחושיו שהפעלת כוח יוצרת התנגדות  .ולכן הוא זורם עם הקושי (כמו בטאי-צ'י ) ומשתמש בכוח כדי להגיע לפיתרון אחר ,יצירתי.הוא לא עובר דרך הקירות כי אם  עוקף את הקירות. אם לא נותנים לו להיכנס דרך הדלת הוא מנסה דרך החלון

ואם לא נותנים לו להיכנס דרך החלון הוא בונה חדר חדש.

הטיפוס המצליח לומד מניסיונם של אחרים .הוא אמנם יודע להתוות את הדרך לקראת המטרות הגדולות שהציב לעצמו אבל כאשר הדברים לא עובדים בשבילו הוא לא אומר לעצמו "זה לא מצליח כי אני לא מוצלח או כי המצב הכלכלי בעולם לא טוב או כי העובדים שלי מטומטמים " אלא הוא אומר לעצמו –" זה לא מצליח כיון שאני כנראה עושה משהו לא נכון " ואז הוא מנסה ללמוד מניסיונם של אחרים.לעומת זאת  הלוזרים הם מקוריים וחושבים שרק הם יודעים לעשות מה שצריך כדי להצליח וגם כאשר הכישלון מכה על פניהם הם מתעקשים לדבוק בעמדתם.זוהי טעות ייחוס נפוצה .

המצליחנות  לוקחות  אחריות על מעשיהן  ויודעות  להכניס שינויים בתוכנית האסטרטגית שלהם תוך כדי תנועה .הן מיחסות הצלחה או כישלון לעצמן ולכן מאמינות ששינוי התנהגות שלהן יכול להפוך כישלון להצלחה.

הטיפוס של המצליחנית היא מאלו שמאמינות בעצמן  גם בשעה שכל האחרים סביבה מתיאשים ומרימים ידים וחושבים משהו בנוסח  "אין לי את זה" – מרבית  האנשים מאמינים שאין להם "את זה " ומכיון שמחשבה יוצרת מציאות זו המציאות שהם מושכים אליהם. והתוצאה –הם מושכים אליהם מחסור במקום שפע.

ליזמיות   מצליחות  יש רצון עז .זוהי תכונה הכרחית המגולמת בתפיסה הבסיסית שלהן ש"אם אני רוצה שמשהו יקרה –אני צריכה לגרום לזאת לקרות ".המיליונריות  בפוטנציה אינן מחכות  שהדברים יקרו להן הן  גורמות  להן  לקרות.הן  כל הזמן מניעות  את העגלה קדימה .הן  דוחפות קדימה מתוך רצון עז ומתוך מחוייבות אינסופית להצליח.הן  כל הזמן מניעות את העינינים הלאה  כשהחזון דוחף אותם אל עבר העתיד ובדרך הן משפיעות  על עוד ועוד אנשים להצטרף אליהן  .לרצון נלווים בד"כ אומץ,תעוזה ,מחויבות ,נאמנות אין סופית למטרה.

קבלת החלטות וביצוע - זהו ההמשך הישיר לרצון ולדחף הישג שיש ליזמים.חוק הפעולה הוא החוק החשוב ביותר להצלחה . כמובן שלא מספיק לקבל החלטה – השאלה היא האם יש לך יכולת לבצע את ההחלטה ולהתמקד בהחלטה הנכונה מתוך הרשימה האינסופית של החלטות שיש לקבל בעשרות תחומים נשות עסקים מצליחות יודעות  לקבל החלטות ולהתמקד בבהירות בהחלטה שביצועה יגרום לכל שאר ההחלטות להתבצע גם כן.

מה שמביא אותי לחוק הבסיסי החשוב ביותר –חוק המשיכה יזמיות מצליחות

 כי הן ממוקדות  במטרה והן חדות  ובהירות  בכל מה שקשור להחלטות שהן רוצות  לבצע.הן מושכות  אליהן את האנשים המתאימים ואת הנסיבות המתאימות לביצוע מצוין של ההחלטות שלהן  בכוח המיקוד והבהירות שהן מביאות אליהן .

ולסיכום במהלך עבודתי כמנחה וכמאמנת ויועצת ארגונית יוצא לי לפגוש הרבה אנשי ונשות עסקים  מתחילות שיש להן   רעיון חדשני  אך האמת היא שהרעיון הוא אולי 10 % מהסיכוי להצלחה. 90 % תלויים ביכולת לחלחל את החזון  ולמשוך אנשים אחרים אחריך וכן היכולת להיות גמיש ולשנות ולעדכן את הרעיון  בהתאם לצרכי קהל היעד שלך ולא בהתאם למה שאת רוצה לשווק כשירות או כמוצר.בקיצור צריך הרבה יותר מרעיון טוב כדי להיות מיליונרית.

דודי שמש